Wednesday 1 November 2017

Forex Mrunal


Våre verdier vårt folk Ledende b2b-utgiver, som spesialiserer seg på interaktive, interaktive profesjonelle samfunn. Med en rekke tjenester, inkludert nettsider, e-postpublikasjoner, industripriser og arrangementer, leverer Sift Media originalt, merket innhold til over en halv million fagfolk innen regnskap, IT, HR og trening, markedsføring og småbedrifter. Ved å produsere kvalitetsinnhold og engasjere våre profesjonelle publikum på flere berøringspunkter, tilbyr vi b2b-merker unike markedsføringsmuligheter som gir ekte avkastning på investeringen. Våre verdier Vi tror på å skape innhold, aktivere samtaler og konvertere forretningsmuligheter, både for våre forretningsholdere og for våre annonseringskunder. Ved å fokusere på innhold og fremme samfunnsengasjement satser vi på å skape pålitelige og unike miljøer for forretningsmerker og forretningsfolk for å optimalisere forhold. Våre folk Vårt folk er vår største ressurs, og vi har vært heldige for å tiltrekke seg noen av de beste digitale talentene i landet. Med en praktisk ledergruppe, erfarne kampanje - og kontoansvarlige, prisbelønte redaktører og et ledende produksjons - og teknologistam, har vi en struktur og kvalitet som skiller oss fra andre utgivere. Finn ut mer og møt laget nedenfor. Tom Dunkerley Finansdirektør Steven Priscott, Sift Vår historie David Gilroy og nåværende administrerende direktør Ben Heald, Sift, ble grunnlagt av Andrew Gray, og ble tilbudt bransjespesifikk informasjonstjenester som utnyttet internett ved å integrere tradisjonelle nyheter og webinnhold. Med Bens bakgrunn i regnskap ble det bestemt at dette ville være det første markedet for leting og i 1997 ble AccountingWEB. co. uk født. Formelen virket, og om 12 måneder hadde sirkulasjonslisten gått fra 10 til 4000, med inntekter generert fra annonser i ukentlige e-postbulletiner. Sift Media nå nå over 700 000 registrerte forretningsfolk hver måned og leverer over 5 millioner sidevisninger på tvers av sin portefølje med 11 titler i Storbritannia og USA. Ikke bare fortsetter vi å utvikle noen av de mest lojale og engasjerte nettbaserte næringsliv, vi tilbyr ledende løsninger for annonsører. For en mer detaljert historie besøk vår bedriftsside sikt. Hvis du ønsker å bli med i en av Storbritannias mest spennende utgivere, og du tror at du har lidenskap og ferdigheter til å bli en verdifull del av teamet, hvorfor ikke sjekke ut våre ledige stillinger. Økonomi. Alle artikler skrevet av Mrunal for UPSC, SSC, IBPS, IIM MBA BNI-Aktuelt, Indisk økonomi Forbered økonomi med Mrunal8217s 6-Pilar TM-tilnærming 4b. (GS3) Matvareindustri 5. Infrastruktur: Transport, Kommunikasjon, Energi, IKT 6. Menneskelige ressurser, ordninger, Tilskudd BizGK, Bank-CMDs, Personer i nyheter Denne delen er bare viktig for ikke-UPSC eksamener. Se Mrunal. orgPIN for månedlige oppdateringer om Personer i nyheter, BizGK etc. Grunnleggende fra NCERTs Last ned NCERTs fra denne linken. NCERT: Klasse11: Les den fra første til siste side. NCERT: Klasse12: Makroøkonomi. Kun selektiv lesing. Ignorer formler, grafer, ligninger og andre kompliserte ting, fordi det ikke er spurt i UPSC. På maks, bare husk formlene om BNP-BNP, nasjonal inntekt etc. NCERT: Klasse12: Mikroøkonomi It8217s blir ikke spurt regelmessig i UPSC CSAT. Derfor bare selektiv undersøkelse: Elasticitet av krav (ch2) Giffen varer (internett) Lov om redusert marginalprodukt (ch 3.4) Perfekt konkurranse (ch4.1): Bare funksjoner. Ikke-konkurransedyktige markeder: (kap. 6) Funksjoner gitt intro Monopolistisk konkurranse (p.6.2.1) Oligopolistisk konkurranse (kap 6.2.2) Prisloft og Prisgulv (ch5.2): bare grunnleggende definisjon Ordliste: Kun MCQ verdige definisjoner . Ikke nødvendig Ikke-essensielle bøker Dutt Sundaram, Mishra Puri, Uma Kapila Dette er alle akademiske bøker. For generell studiekompetitive eksamener trenger du ikke å forberede det dypt. så ikke kast bort tid i dem. Enkelte (coaching) nettsteder fra 90-tallet angir fortsatt disse som referanse kilder. Mitt råd: Unngå. . Først etter at you8217ve har fullført kjerneplanen din og ønsker å avgrense poeng for Beskrivende Intervju, kan du selektivt lese kapittelet. , Lærebok, budsjettøkonomisk undersøkelse. Økonomisk Times, Financial Express, Business Line etc. I bestemte doktorerte (falske) topper intervjuer publisert i visse magasiner, ville topperen hevde at jeg leste alle disse avisene hver dag for å forberede økonomi. Dette er overkill, menneskelig umulig. Høyst en avis er tilstrekkelig. For konkurransedyktig eksamen trenger du ikke å forberede det dypt fra tre til fire forskjellige aviser. Men hvis et emne er veldig viktig (for eksempel GSTDTC-relatert utvikling), kan du bruke google til å grave mer fra disse avisene. Men ikke kast bort tid på å lese tre aviser per dag. Coaching materialPostal materiale: De fleste av dem bare kule avsnittene gitt i hindu og selge det som Aktuelt samling. Spild av tid og penger. . Hvordan lage økonomi for IBPS, Bank eksamener Detaljert strategi gitt her: klikk meg Hvordan forberede økonomi til SSC Detaljert strategi gitt her: klikk meg Hvordan forberede økonomi til IIMMBA GDPIInterviews De fleste kandidatene tilbringer hele året bare på CAT. De starter økonomikrevende saker bare 1-2 måneder før BNI-lavkvalitetssvarene EPICFAIL. Du må gjøre følgende Daglig les en engelsk avis (helst IndianExpress, Hindu) som hjelper deg selv i leseforståelse. Opprettholder notater for viktige utviklinger relatert til BusinessGKFDIGraduation-feltet. De IIM professorene er for intelligente til å falle for lavkvalitets clichd poeng undervist i blader og klasser for BNP. Ideen prep NCERT Ramesh Singh. Men hvis du vil ta en snarvei, vil jeg anbefale å gå gjennom Dag til Dag Økonomi av Satish Yeodhar (IIM Ahmebad Business Books-serien) Søk B4 AskingGS3 Shanta Kumar-rapport om FCI-restrukturering, bufferlager, PDS 038 Matsikkerhet 038 Direct Benefit Transfer Øst-Uttar Pradesh, Bihar, Vest-Bengal, Assam Disse statlige myndighetene har allerede tilstrekkelig erfaring, arbeidskraft og infrastruktur for å skaffe korn til egne PDS-krav. I USA er markedsfrekvensen under MSP. Småbønder blir utnyttet. Deres (Bogus) statslige myndigheter er uduelige og mangler infrastruktur for å skaffe korn fra bønder på en gjennomsiktig og effektiv måte. Så FCI bør bare overføre operasjoner til de statlige myndighetene under decentralisert innkjøpssystem. For kortsiktig gi dem teknisk opplæring og ordne dem med finansiering gjennom ADB-IFC etc. internasjonale organer. FCI selv Procure korn fra statene, til situasjonen forbedrer seg. 2: Innkjøp Betalingsreformer Populere forhandlingsmottakets mottakssystem (NWR). Oppfordre bonden til å deponere sitt produkt til et autorisert lager, få kvittering og låne jordbrukslån til neste avlingssyklus, fra banker og kooperativer, ved å pantsette disse kvitteringene. Lånverdien av slike kvitteringer vil være 80 av MSP x-kvantiteten som er lagret i lageret. Hvis markedsprisene dyppes under MSP, bør regjeringen bare 8216kompensere8217 bonde for tapene som oppstår, men uten å skaffe korn. dvs. la dem lagre og selge den til private spillere senere når markedet gjenoppretter. Hvis statsforvaltningen betaler ekstra bonus utover MSP til sine bønder (hovedsakelig for stemmebankpolitikk), bør ikke FCI stadig skaffe seg mer korn fra den staten når bufferkvotekvoten er fylt. I dag utelukker FCI i 8220open avsluttet anskaffelse8221, dvs. alt innkommende korn aksepteres, selv om bufferlager fylles. FCI eller tredjepart må utføre kvalitetskontroll før de aksepterer korn fra statlige myndigheter og bønder. Ikke godta substandard korn. På FCI-anskaffelser skal statlig myndighet betale provisjon mellom 2 og 15. Det bør fastsette en ensartet sats for hele India 8211 bare tre. 3: Bufferdagreformer FCI skal opprettholde 8220buffer stock8221 av korn - til avdeling for eventuelle nødmangelforhold under naturkatastrofe, hungersnød eller krig. Men i løpet av årene har FCI overkrosset buffermasse normer - som fører til rått korn og mangel på åpent marked. Følg følgende graf: Hvorfor FCI gjorde overkryssing Buffer stock normer Manglende koordinering. Mens FCI er i utgangspunktet en 8220keeper8221 av korn. Men hvor mye korn skal lagres som 8220bufferbackup8221 for nødstilfeller - forbrukers departement bestemmer det. For stemmebankpolitikk øker EUs regjering alltid MSP for hvete og ris hvert år. OG statlige myndigheter tilbyr også ytterligere 8220BONUS8221 til bønder over MSPs. Derfor foretrekker de fleste bønder å dyrke ris-hvete i stedet for å flytte til grønnsaker og spiselige oljer. Gitt dette, og Markedsstyrkene vil tilby lavere priser til bønder. Så, store bønder fra rike stater nærmer seg FCI og statlige anskaffelsesbyråer. 8220Oppløpende oppkjøp8221, det vil si FCI har ikke en kvote i tankene - uansett hvetrisen som bøndestatsbyråene leverer til FCI, kjøper det hele. Ideelt sett bør FCI selge av overflødig foodgrains, over bufferkvoten, for å åpne markedet - at8217ll øker detaljhandelstilgangen og stabiliserer prisene. Men det er ingen 8216automatisk-likvidasjonsregel8217. Alt avhenger av Government8217s humør. Rotten hvete på den ene siden mat inflasjonen på andre sidegt Korn av rupi bortkastet av både regjeringen og forbrukere. Regjeringen forbyr tilfeldigvis eksportforbud mot hvete-ris under matinflationen, uten å finne de underliggende årsakene. Dette gjør vår eksportkonkurranse særlig skadelig for ris, hvor India er verdens største eksportør. Shanta Kumar8217s foreskrevne normer for matlaging For å implementere Food Security Act Forex valuta reserve Tilstrekkelig til å importere 3 MMT hvete 2 MMT Rice. totalt 5 MMT foodgrain Når FCI har korn over buffernormer, bør det automatisk selge overlagre i åpent marked. a. k.a. 8220Pro-aktiv likvidasjonspolicy8221. Ingen skade ved import. Reduser importavgift på hvete og ris. I stedet for å beholde overdreven bufferbackup lagring, bare lagre i moderat mengde. Og når og når det er nødvendig, importerer du bare ris og hvete fra verdensmarkedet. På samme måte, i stedet for å transportere ris fra Andhra PradeshPunjab til Nord-øst, er det billigere å importere ris fra Myanmar til Nord-øst. 4: Lagringsreformer FCI bør gradvis outsource kornlagringsfunksjon til sentral lagervirksomhet (CWC), statlig lagervirksomhet (SWC), og private sektoraktører - under Private Entrepreneur Guaranty (PEG) Scheme på konkurransedyktig budgivning - gi dem kontrakt for å lagre FCI korn i 20 år. Ikke lag korn i 8220Cover og plinth8221 godowns. Konverter dem til 8220Silos8221 med mekaniserte robotaggregater, med hjelp av privat sektor. Madhya Pradesh har allerede begynt å gjøre dette. Slutt for å avslutte datastyring og online sporing av hele systemet fra innkjøp til detaljhandel distribusjon. Nordøst - og Jammu Kashmir-staten Regjeringene må skape lagringskapasitet som kan vare i 3 måneder. Så, selv opprettholde under dårlig vær, naturkatastrofe og bandh-hartals, er det ingen mangel på mat, selv om de er avskåret fra resten av India. Hvis korn transporteres i containere, istedenfor gunny-poser, reduserer det8217ll tapene, får du raskere omgangstid på jernbaner og vannveier. Umiddelbart etter anskaffelsen, gi 6 måneder8217 ration til fattige mottakere, med billig kornbøtter til oppbevaring. Resultat FCI må lagre mindre korn i sine gudinner. Juntaa selv vil ta vare på lagring. 5: Transportreformer Så vidt mulig skal korn transporteres i containere. Det bør pakkes i gunny rygg bare på District HQ nivå-fra hvor it8217ll blir transportert til butikkene. Stopp arbeidere fra å bruke jern kroker for å løfte gunny poser. Gi poser med 8220ears8221 for å eliminere krokbehov. Som og hvor mulig, bruk gaffeltrucken i stedet for manuell arbeidskraft. Forbedret nattsikkerhet ved jernbanesteder, fordi gt85 av PDS Grain transporteres gjennom jernbaner, og maksimal siphoning av forekommer her. Konstruer siloer på mandis, og gi jernbaneforbindelse til dem. Bruk og, når det er mulig, innlandsvannstransport for å flytte hvete og ris. Eksempel fra Visakhapatnam til nordøst og Kerala. Forbedre jernbaneforbindelsen mellom slike porter og deres hinterland. 6: Direkte kontantoverføring til landbrukstyre vedtatt Næringsbasert subsidiesystem (NBS) Men urea ble holdt ut av dette systemet. Resultat: Jordreduksjon i Punjab, Haryana, Rajasthan på grunn av overdreven og tankeløs bruk av billig urea, selv smugling til nabolandene Kina gir direkte kontantstøtte til bonde - i henhold til hektar eid. Deretter bonde fritt til å velge avling, gjødsel, plantevernmidler som per hans krav. Shanta anbefaler India også bør gi direkte kontantstøtte på Rs.5.000 til 10.000 per hektar til farmer8217s UID knyttet Jan-Dhan konto. Deretter vil Farmer gjerne anvende N, P og K gjødsel og til og med økologisk gjødsel, i henhold til kravene til hans jordavlinger. He8217ll vokser grønnsaker, pulser, ikke-kornblandinger i henhold til hans forretnings visdom og rådende markedsrenter. 7: Direkte kontantoverføring til forbruker Etter å ha vurdert innkjøp, lagring, distribusjon og lekkasje, er kostnaden ved å levere 1 kg ris til dårlig familie Rs.30. fordi FCI8217s reelle kostnad for å håndtere 1 kvintalris er Rs.3000 Og hvis regjeringen selger den til dem på Rs.3 kg, betyr det 30 8211 3 27 Rupees subsidie ​​kostnad. NFSA ønsker å gi ris på 3 kg, men Tamil Nadu, Andhra Pradesh og Chhattisgarh-regjeringen gir ris selv til billigere priser. Alle slike ordninger må strømlinjeformes til en. Direkte kontantoverføring Shanta Kumar sier Gi Rs. 700 måned til Antyodaya familie Gi Rs. 500 måneder til prioriterte husholdninger. Deretter la dem kjøpe hva som helst frokostblandinger og ikke-frokostblandinger som de ønsker å kjøpe fra markedet. Government8217s subsidiebyrde vil falle med 20-25 (30.000 til 35.000 crores i absolutt tall). Pengene som reddes, bør derfor brukes til å forbedre infrastruktur på landsbygda. Slik implementerer du Direkte kontantoverføring Første lenke Jan Dhan regner med Adhar-kort UID-tall. Penger overføres til dame i huset under 8220Direct Benefit transfer8221 (DBT) Beløp skal knyttes til inflasjonsindeks. Folk vil få valgfrihet å kjøpe hva de vil ha - ris, hvete, melk, grønnsaker. Først begynn denne overføringsprosessen i store byer med over 1 million befolkning. Deretter til stater med kornoverskudd. Fullfør denne prosessen innen 2 til 3 år. JampK og nordøstlige statlige myndigheter bør få muligheten til å fortsette fysisk kornfordeling eller vedta kontantoverføring. 8: Curtail National Food Security Act (NFSA) Food Security Act 2013 foreskriver Shanta Kumar observerer Dekke 67 av indisk befolkning (slik at 50 byer og 75 landlige offentlige dekket) Regjeringen har ikke de økonomiske ressursene som dekker så mange mennesker. På maks bør vi garantere matvaresikkerhet til bare bunnen 40 fattige. Dette målet vil komfortabelt dekke alle BPL-familier og noen av de 8220Above poverty line8221-familiene. Statens myndighet skal identifisere mottakerne, distribuere korn til subsidiert rente og hvis de ikke klarer å gi penger til familiene. Så langt har bare 11 stater fullført denne prosessen. Andre stater gitt tidsforlengelse for å implementere NFSA. Antyodya husholdninger (AAY) 8211 bunnlaget av BPL-befolkningen vil få 35 kg korn per familie på månedlig basis, til følgende pris: Ja, fortsett det. Prioriterte husholdninger - de litt bedre enn AAY-BPL-familier - de får korn på Rs 321 kg. Nei, don8217t gir så mye støtte. Det skal bare være 50 under MSP. I dag er MSP for hvete 14 Rskg hver. Så, selg den til prioriterte husholdninger på Rs.7 per kg. (enten fysisk korn via PDS-butikk eller overføre nødvendig tilskudd på deres konto for å gjøre det mulig for dem å kjøpe det til markedspris, f. eks. hvis markedsprisen er Rs 30 og 30-7Rs.23 kontantoverføring i kontoen) lik for ris og grovkorn. Ellers vil Government8217s subsidieutgift bli uholdbar. Prioriterte husholdninger får 5 kg korn per person. Under TDPS-systemet pleide BPL-familier å få 7 kg per person. Så, Food Security Act er faktisk å lure dem. Bedre gi 7kgper person til prioriterte husholdninger. Og antas gjennomsnittlig familie størrelse er 5 medlemmer - dermed vil også hver prioriterte husholdning få 7 x 535 kg per familie per måned - akkurat som Antyodaya husholdninger. Gratis måltider, ta hjem forhold for barn gravide og lactating mødre å få kontanter avdrag og gratis måltider grievance redressal mekanisme på distrikt og statlig nivå. Shanta Kumar er tydelig på disse problemene fordi det er utenom emnet-omfanget av komiteen. Hans utvalg berørt av FCI-reformer. 9: Pink slips og VRS Shanta Kumar anbefaler først å starte mekanisering av operasjoner - for å redusere manuelle arbeidskrav. Reduser antall Zonal og regionale kontorer. Hold direkte kontakt med statlige byråer via e-styringsmoduler. Gi deretter VRS til FCI8217s faste personale. På toppnivå ansette ledere fra privat sektor (i stedet for å svare Generalist-IAS på deputering). Som og hvor det er mulig, bare outsource eller ansette daglige kontraktsarbeidere. Resultat Leaner og nimble FCI, lav driftskostnad og høyere 8220Skalaeksponering8221. Kritikk mot Shanta Kumar-rapport Siden Shanta Kumar kritiserte FCI, må noen kritisere Shanta Kumar for å fullføre karma-syklusen. Og hvem er mer kvalifisert til å utføre denne 8216-religiøse plikten8217 enn kolonnistene påHindu-avisen Så let8217s begynner: Angre fagforening Shanta anbefaler FCI å ansette kontraktsansatte, lukke regionale kontorer og gi VRS til ansatte. Fagforeningsledere don8217t liker det. Ikke en bit. Undersøkelsesmetode feil Shanta sier at bare 6 bønder har hatt fordel av MSP-anskaffelsesregimet, og nesten 50 av foodgrains blir siphoned av PDS-systemet (NSSO, 2011). Men eksperter bestrider NSSO-undersøkelsesmetoden som brukes til å utlede disse tallene. (Jean Dreze, EPW) Det er sant at mange bønder ikke har nytte av offentlige anskaffelser, men FCI har ikke åpnet grener utenfor utvalgte regioner. Så, i stedet for å privatisere operasjonene, bør FCI åpne flere kontorer på underkvartersnivå. Shanta ønsker å redusere dekning av fødevaresikkerhetslov fra 67 befolkninger til bare 40 befolkninger. han foreskriver at prioritert husholdninger ikke skal gis billige korn på 123 rupees. Mange fattige familier vil bli fratatt sin grunnleggende rett til mat. I stedet for å begrense befolkningen under PDS, bør vi nærme seg universell PDS, dvs. alle rike eller fattige kvalifisert for subsidierte matkorn. Bowing til 8220Imperial8221 Masters Tilbakekall WTO-Doha-runde-10-Mat subsidie-fredsklausul kontrovers. Klikk for detaljert artikkel. Det ser ut til at Shanta Kumar har skreddersydd sine tall for å pacificere kvotene for mattilskuddskvoten under WTO8217s avtale om jordbruk (AoA), og Modi-Obama-avtalen om å uendelig fortsette fredsklausulen var bare et øyevann. Gitt UPA8217s trend med å annonsere støtfangerøkning i MSP hvert år - stort antall bønder som vokser ris og hvete. Modi økte ikke MSP for hvete og ris betydelig etter å ha antatt kraft. Så, for å dekke disse bønder 8217 tap og forhindre nødsalg og selvmord, annonserte statsregeringen høyere 8220bonus8221 pris over MSPs. Nå anbefaler Shanta Modi ikke å gjøre 8220open endte innkjøp8221 fra slike stater, over bufferbeholdningsgrenser. Dette vil katalysere nødselling og landbruk selvmord. USA bruker også lignende 8220food stamp8221-program, men mange fattige misbruker foodstamps for å kjøpe brennevin og til og med narkotiske stoffer. Mens mat kan være 8216shared8217 blant familiemedlemmer, kan kontanter bli misbrukt. Selv om kontanter overføres til dame i huset, er det ingen garanti Indisk ektemann slår henne opp, tømmer pengene og bruker det på drikkevann og gambling. Ja, Brasil Mexico og andre latinamerikanske nasjoner bruker 8220betingede kontantoverføringer8221, men ikke bare som 8220Supplement8221 og ikke 8216replacement8217 for deres offentlige distribusjonssystem. Slike 8220Free cash8221 vil øke bidi og gutka bruk blant landlige menn og kvinner - hver gang de besøker lokal kirana butikk. Noen ganger vil selv butikkmannen lokke dem og si at han ikke har chillar-så ta denne guktposen (Motargument: Med Rupay-kortet vil chillarproblemet forsvinne, og familien kan fullfil 8220use Rupay-kort hver 45 dager8221 for å hevde ulykkesforsikring. inntrenging fortsatt lavt mange stamme familier i avsidesliggende områder vil bli utelatt for mangel på Jandhan konto og utsalgssteder) Kort sagt, Cash overføringer sannsynligvis vil bringe sin sti rovdyr kommersielle interesser og eksploiterende elementer, ivrig etter å selge alkohol, merkede produkter, falske forsikringer, Saradha-like-ponzi-ordninger eller andre ting som vil bidra svært lite til næring eller velvære. (Jean Dreze, Indianexpress) Tillegg: FCI: Nåværende struktur Styrets leder styreleder MD i Central Warehousing Corporation MD av FCI 3 styremedlemmer for å representere unionstjenester 6 direktører I stedet for å sende penger i Bank ac, bør de lastes med 8220Digital FoodGoods8221 , når personen går til butikken, kan hun bruke RuPay-kortet til å konvertere det digitale elementet til fysisk gjenstand med betalende subsidiert beløp. Butikkinnehaveren vil bli gitt gjenværende beløp av Govt. på markedsprisen som bevis på salg vil også være der. hvor mange tilbakevendende talukaa accordig SANTAKUMAR COMMITY

No comments:

Post a Comment